Kontakt os

Studiestart på BM4

Nedenstående henvender sig til dig, der er optaget på maskinmesteruddannelsens BM4 i Fredericia, Esbjerg eller Sønderborg.

Studerende på uddannelserne til automationsteknolog og traineelærer modtager info fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Nedenfor finder du information om køb af bøger, anbefalinger til computer og meget andet.

Du bliver først tildelt et studienummer ca. 14 dage før semesterstart, så det er først fra da af, at du kan generere et kodeord og logge ind diverse steder.

Før du starter

Inden du møder til semesterstart på maskinmesteruddannelsen, er der nogle ting, du skal være på forkant med:

Studienummer og kodeord

Du skal bruge dit studienummer og en adgangskode til at logge ind på intranet, mail osv.

Du er fuldt oprettet i skolens systemer ca. 14 dage før semesterstart, så det er først da af, at du kan gøre nedenstående:

Send en sms til 23 82 91 72, hvor du skriver kodeord. Så vil du få tilsendt en sms med et automatisk genereret kodeord.
Dit studienummer fremgår også af denne sms. Det består af et eller flere bogstaver efterfulgt af en 7-8-cifret talrække, f.eks. E20219999 eller EES2021999.

Når du skal logge ind diverse steder, skal du ofte skrive hele din studiemail, som er [dit studienummer]@edu.fms.dk

Bemærk, at kodeordet ikke kan ændres til et selvvalgt. Det er kun muligt at ændre det ved igen at sende en sms ligesom ovenfor.

Bogbestilling

Du skal bestille de bøger, du skal bruge på det semester, du starter på. På Polyteknisk Boghandels hjemmeside finder du altid boglister til de respektive semestre.

Fremgangsmåde:

  1. Følg linket ovenfor. På siden vil du se to drop down-menuer.
    I den øverste vælger du studie og det semester, du skal til at starte på.
    Skal du købe bøger til et valgfag på BM8, skal du bruge den nederste drop down-menu.
  2. Vælg de bøger, du vil købe. Hvis du ønsker alle bøger, er der øverst på boglisterne mulighed for at bestille hele bogpakken med lidt ekstra rabat.
  3. Betal med betalingskort. Beløbet bliver reserveret på din konto i det øjeblik, du accepterer handlen, men betalingen gennemføres først, når varen afsendes fra boghandlens lager.
     
    Når du har betalt, pakkes dine bøger og sendes.


N.B:
Får du bøgerne betalt (via aftale med rederi, pga. revalidering, eller andet), skal du sende en mail til boghandlen med oplysninger om, hvortil faktura skal sendes, herunder en kontaktperson hos betaler.

Hvis du dumper og derfor ikke skal bruge dine nyindkøbte bøger til det kommende semester, betales dine udgifter til bøger tilbage mod et forsendelsesgebyr på 50 kroner.

Studiemail

Din studiemail skal du tjekke dagligt, da der kan komme vigtig info fra skolen. Derfor skal du sikre, at du kan logge ind.

N.B: Der kan være problemer med at tilgå nedenstående link hvis du bruger Firefox som browser. Via Chrome, Internet Explorer o.a. burde der ikke være problemer.

Gå ind på https://mail.office365.com

Tast dit brugernavn (din studiemail) og adgangskode, du har fået til FMS’s netværk.
Din studiemail er: [studienummer]@edu.fms.dk

Foto til studiekort

Du skal tage et billede af dig selv, som kommer til at være billedet på dit studiekort. Dette billede kan du tage hjemmefra.

Tag et portrætbillede (ligesom et pasfoto) af dig selv med en neutral baggrund. Billedet skal både være skarpt og ordentligt oplyst (tag det helst i dagslys).

Send billedet til studiefoto@fms.dk. I emnefeltet skal du skrive dit studienummer. I tekstfeltet behøver du ikke skrive noget.

Computer

Det forventes, at du som studerende har en bærbar computer. Når du starter, skal du medbringe den fra dag 1.

Skolens it-afdeling anbefaler, at studerende har en computer med Windows som styresystem. Dette skyldes, at de simulatorprogrammer, du får brug for under studiet, kun kan installeres på Windows-computere. It-afdelingen yder som udgangspunkt ikke support til Mac.

Det anbefales desuden, at pc’en har minimum 8GB ram, en i5- eller i7-processor fra 6. generation eller fremefter samt et trådløst netkort der kan køre 802.11n (5GHz) eller bedre. Desuden en SSD med 128-265 GB plads på.

Du er velkommen til at kontakte it-afdelingen, hvis du har spørgsmål til, hvad du skal anskaffe dig, eller om din nuværende computer er egnet til studiet.

N.B: Du kan få en gratis Office 365-pakke som studerende på FMS, så du kan sagtens købe en pc uden Office-pakke.

Office 365

Som studerende på FMS kan du downloade en gratis Office 365-pakke.

For at få din gratis Office365, skal du først logge ind på din studiemail som beskrevet ovenfor og derefter kan du gøre følgende:

  1. Klik på de 9 prikker i øverste venstre hjørne og vælg Office 365.
  2. Klik på drop-down-menuen Installér Office og vælg Office 365-apps.
  3. Der bliver hentet en installationsfil ned på din computer. Åbn den for
    at installere Office 365.

Du har fem licenser, som er til eget brug - ikke til familie og venner!
Officepakken er gyldig, så længe du er studerende på FMS.

Studieportal

På studieportalen (UMS) kan du se dit skema, og du kan bl.a. registrere dit mobilnummer, så undervisere kan sende besked om fx sygdom via sms.

  1. Gå ind på www.stud.fms.dk og log på med dit brugernavn og adgangskode.
  2. Gå ind under Mobilnummer og tjek, at dit mobilnummer er registreret.
  3. Hvis det ikke allerede står der: Tilføj dit mobilnummer.

Moodle (intranet)

Moodle er et intranet, hvor du skal tilmelde dig de fag, du skal tage på det kommende  semester. Det er her, dine undervisere lægger materiale og opgaver ind, og Moodle har også et nyhedsforum, hvor der bliver lagt ting ind, der kan have relevans for dig.

Vigtigt: Du kan først tilmelde dig fag på Moodle, når du ved, hvilken klasse, du går i. Hvis der fx er to klasser på BM4, skal du først vide, om du går i A eller B.

For at tilmelde dig dine fag, skal du gøre følgende:

  1. Gå ind på www.moodle.fms.dk og log ind med din FMS-email og -adgangskode.
  2. Gå ind på Find flere kurser i menuen i venstre side.
  3. Vælg det semester, du skal tilmeldes.
    F = forårssemester
    E = efterårssemester
    Skal du fx tilmeldes forårssemesteret 2022, skal du gå ind under F22.
  4. Vælg dernæst Fredericia/Esbjerg/Sønderborg og evt. klasse A/B. Derefter kommer du til en liste over alle fag på det pågældende kursus.
  5. Du skal nu gå ind under samtlige fag, du skal deltage i, og tilmelde dig.

Studiehåndbog

Du skal have læst FMS' studiehåndbog. Der findes en version for hver afdeling.

FMS Esbjerg

FMS Fredericia

Politikker

Du skal læse skolens politikker - særligt vores politikker for it og alkohol samt vores persondatapolitik for studerende. Dem finder du her.

Transport

Ønsker du rabat til tog eller buskort skal du søge på www.ungdomskort.dk.
Det er også muligt at søge kilometerpenge til kørsel i egen bil. Der er dog visse kriterier der skal være opfyldt. Det kan du også læse om inde på ungdomskort.dk.

Hvis du får brug for vejledning, kan du kontakte studiesekretær Annette Rungstrøm på aru@fms.dk eller 76 20 65 38.

SU og studielån

Du skal søge SU online på SU's hjemmeside www.su.dk.

Fra du taster din ansøgning, til du får svar, går der 2-3 uger. Svaret kommer i form af en støttemeddelelse, hvor det fremgår, hvor meget du får, hvor meget der trækkes i skat, om du får studielån mv. Er der gået længere tid, kan det skyldes, at SU-systemet ikke har fået dine skatteoplysninger, eller du ikke har udfyldt ansøgningsskemaet korrekt.

Maskinmesteruddannelsen er en videregående uddannelse. Når du søger SU til studiestart, skal du bare vælge Fredericia Maskinmesterskole som uddannelsessted, hvis det ikke allerede er anført på su.dk.

På www.su.dk kan du:

  • Søge om SU
  • Søge om lån
  • Ændre bopælsstatus
  • Ændre skattekort
  • Beregne dit fribeløb

På www.su.dk kan du ikke:

Søge om ekstra klip i forbindelse med fødsel, da disse kræver speciel dokumentation/bilag. Her skal du henvende dig hos skolens studiesekretær Gitte Hansen på gha@fms.dk eller 76 20 65 32.

 

Vejledning om SU

Har du brug for vejledning om SU-reglerne i almindelighed, eller specifikt om din egen sag, kan du også henvende dig hos Gitte eller selv finde oplysninger på www.su.dk

Udbetaling af SU

SU er forudbetalt og sættes ind på din NEM-Konto den sidste bankdag i måneden. Du får tidligst SU fra den måned, hvor du har søgt om SU. 

Andre former for lån og støtte

Studielån
Studielån kan du søge online samtidig med SU eller senere. Husk at godkende lånet!

Legater og fonde
Det vil i begrænset omfang være muligt at opnå andre former for støtte. Fortegnelser over en række legater og fonde, som yder støtte til studerende findes bl.a. i Legathåndbogen og på www.legatnet.dk.

Specialpædagogisk støtte (SPS)

Studerende med handicap kan søge om specialpædagogisk støtte, så det bedst mulige studieforløb kan sikres.

Hvis du er ordblind, eller godt kunne tænke dig at blive testet, kan FMS arrangere dette.

Oplysninger får du på www.su.dk eller ved henvendelse til studiesekretær Annette Rungstrøm på aru@fms.dk eller 76 20 65 38.

Ved sommeropstart

Skolen holder gårdfest hver sommer, 1-2 uger efter semesterstart. Der vil være grillmad fra kl. 12.00, og der bliver solgt kolde drikkevarer til SU-venlige priser.

Til gårdfesten kommer der ofte tidligere studerende på besøg, og du vil dermed kunne hilse på nogen, der har været hele uddannelsen igennem.

Se i kalenderen, hvornår der er gårdfest på din FMS-afdeling.

bubble